الجمعة، 23 يناير، 2015

فن تسويق الاعلان ؟؟

                               يعنى إيه فن تسويق الإعلان ؟؟؟

يعنى .. مش معنى إن عندك عقار وتقدر تعلن عنه مجانآ وفى اى موقع .. يبقى هتقدر تبيع أو تأجر عقارك .. طيب عاوز تعرف ليه ؟؟
                       الإجابة ببساطة عشان الأسباب دى :-

  • 1- حضرتك مش متخصص/ة فى التسويق العقارى >> ومتعرفش ازاى تقدر تسوق لسلعتك (لان الدكتور مش بيقدر يعمل عملية لأبنه) .
  • 2- صعب يكون عندك الوقت الكافى للرد تليفونيآ على كل العملاء (باختلاف انماطهم وارائهم وتفكيرهم واسلوبهم) عند الرد فى كل اتصال.
  • 3- قدرالجهد المبذول ذهابآ وايابآ من وإلى وحدتك العقارية لكى تتم المعاينة على الطبيعة .. وقد تكون عدة مرات يوميآ وفى الاوقات التى قد تكون غير مناسبة لك أو للعملاء الراغبين فى معاينة وحدتك.
  • 4- حضرتك ممكن تتعرف على مدى جدية العملاء .. بس مش بسهولة تحصل عنلى ثمن كنت تتمناه لوحدتك. 
  • 5- حضرتك ممكن تكون بتشتغل اى مهنة غير انك تكون بياع محترف فى المجال العقارى لان مسئول المبيعات عنده قدرات وامكانيات بيكتسبها يوميآ من السوق والعملاء .. ابسطها انه بيعرف من نبرة صوت العميل الراغب فى وحدتك مدى جديته من عدمه وكمان قدرته المالية والاهم معايير التفضيل فى الوحدة العقارية اللى ممكن يتصادف انها موجودة فى عقارك ومش موجودة فى غيره .. عشان كده هو هيعرف يوجه نظر العميل لميزة فى عقارك انت ممكن تكون متعرفهاش. 
  • 6- مسئول التسويق العقارى بيملك قدرات تؤهله انه يخلى نسبة مشاهدة اعلانك عبر كل وسائل الاعلام اكبر بكتير من قدرتك انك تعمل اعلان مجانى على موقع او اتنين .. والاهم/ توقيت نزول الاعلان ليشاهده المتلقى والمناسب لك .. بالاضافة للتخصص فى وضع منطوق الاعلان وطريقة السرد للتفاصيل والبيانات واختيار الكلمات المؤثرة والجمل المفيدة لشرح مميزات الوحدة .. ايضآ اختيار الصور المناسبة لزيادة عناصر الجذب للوحدة .. ولخلق حالة من التجانس بين ما يراه المتلقى من صور لاعلانك وبين ما هو مكتوب فى الاعلان.
  • 7- تعدد وتنوع  وسائل التواصل المتاحة لدى شركة التسويق اكبر بكثير من الوسائل المتاحة لديك من ناحية تعددها + وتوافر توقيت التواصل مع العملاء + تنوعها وشمولية وسائل الرد والمتابعة للعميل .
  • 8- خبرة التثمين والتقييم العقارى مهمة عشان تعرف اولآ قيمة عقارك فى السوق الان = كم ؟؟ وثانيآ عشان تقتنع بالسعر اللى بيتعرض به  للبيع او الايجار. 
  • 9- سهل تعلن ببلاش على مواقع مجانية بس مش سهل تسوق لاعلانك المجانى للاسباب السابقة.

                   ** كل العوامل دى مهمة لتحقيق أهداف إعلانك .. وكمان/

  • أ- وصول الاعلان لاكبر عدد ممكن من العملاء الراغبين فى الوحدة العقارية .
  • ب- اختيار الشريحة المناسبة لوحدتك العقارية عن طريق استهداف الفئة الصحيحة للاهتمام بالاعلان .
  • ج- اختيارك لازم يكون لمواقع ولمنصات ولقنوات ولوسائل الإعلان (المؤثرة) لتنزيل اعلانك بها .. بصرف النظر عن العديد والكثير المتوافر بالانترنت .. لكى يكون اعلانك محقق للهدف .
  • د- تسهيل مهمة العميل فى امكانية معاينة وحدتك من غير ما يفقد وقته او مجهوده او نفقات تنقله عن طريق (شاشات العرض الداخلى بالشركة او التواصل اونلاين مع العميل) عبر وسائل التواصل المتعددة والمتاحة له .
  • ه- اعطاء الوحدة العقارية قيمة فى العرض من خلال وسيط محترف يجعله دائمآ فى حالة تفاوض مستمر وتواصل مع العميل المتلقى للاعلان مما يعنى عدم افتقاد ميزة الاعلان الحصرى للوحدة وبالتالى اختصار الوقت فى انهاء مهمة التسويق بالبيع او الايجار.
  • و- لمسئول البيع وحده القدرة فى التأثير على العميل الذى يراه راغب فى وحدتك عند عقد المقارنات او ابراز المميزات بقدرته على استخلاص تسهيلات لصالح العميل ..  واعطائه الشعور دائمآ بانه الفائز فى الصفقة. 
  • **  وأخيرآ/ إختيارك يجب ان يكون صحيح لشركة التسويق العقارى لكى تكون وكيله عنك فى البيع او التأجير لوحدتك  العقارية .. وان تجد فيها ما يميزها عن غيرها من إمتلاك العديد من المقومات المادية والمعنوية فى اتمام ما ترغب فيه  لصالحك خلال فترات التسويق والاعلان (المجانية) .. وان كل ما تم شرحه فى البنود السابقة هى مقومات نجاح يجب التأكد من فاعليتها اولا قبل ان تفكر فى اسناد التسويق لها من عدمه .. لانك حينما تنجح فى الاختيار فتكون نجحت فى توفير وقتك ومجهودك وفلوسك .. وهو شعار الدولية للعقارات التى تتبنى هذا الفكر حينما تكون الشركة مسئولة عن اى عملية بيع او تاجير لاى وحدة عقارية لصالح العميل.   
  • زوروا موقعنا للتعرف على المزيد           http://reclub.today
  •                                    ****** مع اجمل الامنيات لكل عملاءنا الكرام بالتوفيق *******